torsdag 3 september 2009

Jaha, nu tror jag att jag vet vem som skrivit den anonyma kommentaren i mitt förra inlägg. Jag hade inga som helst intentioner att prata om detta offentligt men”anonym” startade detta och då bör man se till att alla får veta sanningen!!


För det första vill jag poängtera att jag inte på något vis pratat skit om detta företag bara stått som ett frågetecken då jag har så många års erfarenhet av Nora och vet dess potential .. Jag kan däremot erkänna att många andra pratar om just detta företaget både positivt och negativt. Det är väl inte så konstigt när marknaden på dessa produkter är så överhettad att det ryker om det speciellt i lilla Nora just nu , med 14 butiker på 5500 invånare i stan som säljer liknande saker. När man pratar med kollegor i andra städer så skrattar dom faktiskt åt detta faktum. Så det handlar inte bara om denna butiken utan ett antal andra som också vill pröva lyckan . Jag har själv drivit företag sen 1980 och kan branschen rätt bra. Jag har varit med om många som försökt att öppna/driva liknande verksamheter och inte klarat av det. Om vi ska tvätta byket så kan vi ju alltid göra det offentligt så att inget behöver gå från mun till mun och bli feltolkat!

Om vi nu ska återgå till just denna butik.

Här startas det upp en butik som flyttat runt på orten inte 3 ggr utan 2ggr som jag självklart är mycket medveten om, skvaller förändras från mun till mun som alla vet. Personligen anser jag att när en verksamhet förändras så radikalt som ska ske nu så är detta samma sak som en flytt till.

Denna företagare har gått runt och varit otrevlig mot andra som har samma varor som henne det har jag själv fått höra direkt av den som blev drabbad! Denna företagare har dessutom försökt till varje pris att handla av grossister som sagt att dom inte vill ha fler återförsäljare i lilla Nora.När det inte gått första gången så har man försökt igen . Jag pratar självklart med mina leverantörer men det är ett mer arbete utan dess like med denna policy. Jag har dom senaste 3 åren fått stå med lång näsa på mässor då jag själv blivit nekad att handla då "andra" hunnit före. Samtidigt blir jag rätt pisst då man sen upptäcker att man ”blivit av med” ett antal grossister som man haft i flera år för att dom säljer hellre till alla än stöter sig med någon.

Helt plötsligt påstås det på min blogg i en kommentar från en anonym att jag snott detta företags idéer att jag helt plötsligt börjar ta in exakt samma saker som detta företag, klart jag reagerar. Jag har haft textilier från t.ex. Nyblom & kollen i säkert 15 år och det har en annan tygaffär i staden också haft. (om vi nu ska välja en av leverantörerna). Jag har sålt ”lantstil” i minst 15 år mycket mer dom sista 6 åren då det passat mycket bra i mina sekelskifteslokaler. Alltså långt innan detta företag ens var påtänkt Har denna företagare missat detta totalt. Jag följer trender men jag följer även mitt väl inarbetade koncept. Jag har haft textilier i min butik sen jag startade på Kungsgatan 20. Men denna företagare gick väl på lågstadiet då! Men jag börjar bli rätt van vid att få dolkar i ryggen det är inte första gången sånt här händer. Samtidigt vet jag att Nora inte är unik när det gäller denna problematik ,bara väldigt litet.

Om detta företag är ute efter att få bort alla andra så får vi väl se om det lyckas. Nora på vintern är inte roligt,det vet jag och många andra affärsinnehavare som varit med ett tag och inte blir det bättre med denna överhettning!

Ja du anonym jag hoppas du vet vad du gett dig in i och gjort en ordentlig marknadsundersökning för annars hade du väl inte dragit på så stort*L*

Jag är inte arg på någon bara väldigt orolig för mångas existens även min egen i dessa bistra tider med gallerier som bygger hundratals nya butiker i vår närhet.Jag är dock en person som inte ger upp utan tar det mesta med en utmaning.

Men en sak är säker det bli ni kunder som kommer tjäna på det för med överhettning kommer priskriget*L*


ha det gött

annbritt

6 kommentarer:

coyoteros sa...

jag fattar ingenting...anonym..måste verkligen vara anonym,,själv har jag besökt nora hundratals ggr sen början på 2000 talet,,å inte fan har jag sett nån butik som kan matcha hemjord i utbud och orginalitet......antingen är jag blind..eller så är butik anonym väldigt osynlig,,,måste ligga i nån källarlokal på nån bakgata,,,eller så är butik anonym extremt taskigt marknadsförd...å försöker växa genom att kapa benen på sina konkurenter....skääääääärpning.

Anonym sa...

Ja du vad ska man säga?!
Tycker i alla fall att du är stark som står rakryggad och sköter ditt.
Att som anonym starta en pajkastning är bara löjligt och bevisar sin omogenhet, det måste ligga en massa avundsjuka i botten.
Jag vet i alla fall vilken butik jag ska besöka när jag kommer till Nora, en butik som har en väldigt trevlig affärsinnehavare =)

Sköt om dej
Kram Maria

Anonym sa...

Jag tror dina aningar om vem jag är är lite fel, jag har som sagt fortfarande ingen butik eller bor i Nora utan i Göteborg men har mina vägar förbi Nora då och då pga av bekanta. Brukar besöka dom flesta butiker pga inredningsintresse och inte för att jag har någon koppling till någon av er.
Om det är en sån stor konkurrens varför hänger du ut just en butik och inte någon av dom andra 14? (Och det är ju knappast svårt att lista ut vilken butik du menar) Jag tror knappast den butiken du syftar på har öppnat en butik för att jävlas med just dig. Förmodligen är det bara en livslång dröm och intresse för ägaren.

Mvh Anonym

Krukmakeri hemjord sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Krukmakeri hemjord sa...

Ja du anonym ..Du kan vara vem som helst,eller hur*L*
Du undrar varför jag hängt ut en enda butik och inte dom andra .Det är väl helt och hållet din förtjänst.Sen har ingen av dom andra betett sig så illa som just denna,som jag för övrigt inte ännu sagt vem det är!Även om du gissar!

När man har en liten ort som är överhettad då bör man nog tänka sig för innan man öppnar något liknande bara för att det är en livslång dröm .Lite mer genomtänkt än så bör det nog vara anser jag.Dessutom har hon jävlats med mig genom att ta kontakt med mina grossister som jag haft i åratal,vilket ger mig en jäkla massa mer arbete .
Men denna diskussion har gjort att jag fått veta ännu mer vad folk tycker och det har stärkt mig!
annbritt heter jag vad heter du?

Krukmakeri hemjord sa...

en reflektion.Hur kan personen som jag berättat om veta att det är henne jag menar om hon inte har betett sig som hon gjort.För hade jag haft fel hade hon aldrig skrivit om detta i sin blogg*L*