fredag 18 augusti 2017

Nordiska drejarmästerskapet 2017


Drejarmästerskapen har återuppstått.. Lite stolt kan jag presentera lite gammal skåpmat från då det begavs sig för mig.Närmare 14 år sedan .Hade jättegärna ställt upp i år om det inte varit för mitt handikapp. Jag drejar stort fortfarande men inte under tidspress..
Kan ändå stoltsera med  15 pallplatser under alla år jag varit med Konstaterade att mina resultat står sig bra cylinder 69,5 och fat 70,5.

Här är en färsk bild från förra helgen på Göran Loneberg .En av mina favoriter som jag tränat ihop med inför WM i Faenza där jag tog största fatet bland damerna.Vilket han var snabb att påminna mig om.


Här en gammal bild på Bjarne Puugard från Danmark som vann i år igen..Men den mannen som står bredvid har varit spindeln i nätet på drejarmästerskapen under alla år jag varit med.Sorgligt nog fick han inta var med  i år då han avlidit för några månader sedan RIP Kent Eriksson..
Han hade säkert blivit jätteglad då min validering gick igenom och jag nu kan kalla mig för krukmakargesäll..Mästarbrev ska jag ta i oktober..tillsammans 8 andra krukmakare som klarade nålsögat..

Här kommer årets resultat på damsidan..
Hur går det till då?
Jo man drejar en cylinder av 4 kg/damer 5kg/herrar på 30 minuter som ej får vara smalare än 150mm .Sen att fat på 5kg/damer 6kg/herrar på 30 minuter så stort i diameter som det bara är möjligt.Millimetrar bli poäng .Dom 6 bästa går vidare till final.Sen finns det en estetisk klass oxå.Där stod jag på prispallen oxå det året jag vann det nordiska drejarmästerskapet 1987.

Varför jag tävlade ..Jo därför man sa till mig att jag aldrig skulle kunna bli nått då jag va outbildad..Men skam den som ger sig !

Inga kommentarer: