onsdag 3 december 2008

Skickade detta brev till KHVC!

HejsanJag har blivit nekad medlemskap hos er med motiveringen att jag saknade HDK utbildning.Har sett att ni har medlemmar som även dom saknar utbildnig och även yrkeserfarenhet.Jag har jobbat heltid och försörjt mig i 30 år som krukmakare jag har flera meriter som t.ex en drejarmästartitel.Jag sökte på arbetsprover som är väl genomarbetade men ändå så får jag avslag .Jag får möjlighet att söka igen står det men jag kommer aldrig få någon HDK utbildning och jag tycker det är ganksa bortkastat att gå en utbildning för att lära mig nått jag redan kan! Min fråga är varför man skriver att man kan söka på arbetsprover när så inte är fallet?Tacksam för svar!
Med vänliga hälsningar Annbritt Schmützer / krukmakeri hemjord Nora


Detta svar fick jag :))))

Hej!Jag skriver till dig med anledning av ditt mejl angående din ansökan om medlemskap i Konsthantverkscentrum.Kriterierna för bedömningen är att den sökandes konstnärliga och tekniska kunskaper skall motsvara en kandidatexamen från någon av högskolorna inom området. Juryns bedömning är att det du visade för bedömning inte når upp till den nivån. Givetvis kan dessa kunskaper erhållas på annat sätt än genom högskoleutbildning, vilket förklarar att vi har medlemmar som saknar de formella meriterna. Det är också anledningen till att möjligheten ges att söka medlemskap genom jurybedömning. För din information vill jag också nämna att endast 11 av årets 34 sökande via juryn antogs.

Med vänlig hälsningMio Schlegel

Återigen kan man ifrågasätta folks kompetens att avgöra vad som är bra.Går det enbart på smak så är det förbaske mig inte seriöst!!!

Inga kommentarer: