lördag 15 augusti 2009

Drejarmästerskapen i Lidköping 2009


Fat på 5kg drejat på 20 min mätte till slut 73 cm.
Drejar mästerskapet 2009
Gick av stapeln idag.
Jag vet inte vem som vann i år men förmodar att det var Bente Brosbol Hansen!
Hon är en hejare på att dreja!
Bilderna visar fat och cylinder som ingår i tävlings momenten.
Dessa har jag gjort på träning hemma och skulle definitivt
hamna på pall plats.
Jag har inte deltagit på ett par år nu!
Saknar gemenskapen men saknar inte
tävlingsnerverna!
Har själv vunnit en gång och kommit på pall plats ett 15 tal ggr.Det
får jag väl vara rätt nöjd med som outbildad keramiker
tävlandes mot utbildade drejare
som undervisar i att dreja stort
och som är riktiga tävlingsrävar!



Cylinder på 4kg drejat på 20 min 58 cm.
Har gjort 64 cm på tävling*L*
obs den får inte vara smalare än 150 mm då blir man diskad!
Ha de gött
annbritt

2 kommentarer:

coyoteros sa...

huvvva,,det se ju gör svårt ut,,funderade om en annan skulle ställa upp,,kanske skulle ha en chans ,om det fanns nått delmoment,där man skulle göra en så stor pannkaka som möjligt..skulle säkert klara minst 80cm,,,fresten hur stor är drejskivan???

Krukmakeri hemjord sa...

Drejtallriken är ca 25 cm.Min arbetsskiva jag jobbar på dagligen är lite större..Det finns en estetisk tävling oxå då man ska dreja ett föremål där man har ett tema t.ex "skörd" va det ett år då drejade jag en jättepumpa..Där kan man ställa upp om man inte klarar det tekniska..