torsdag 2 december 2010

Idag har jag gjort glöggrytor!


Hej på er!
Idag har jag suttit och gjort klart dom glöggrytestommarna jag drejade igår.Det blev en del annat oxå*L*
Varje gång jag gör något som inte behöver vara lika eller många i en serie så leker jag alltid med nya lock,knoppar,handtag etc..Jag har väldigt svårt att vid sådana tillfällen sitta och göra 5-6 exakt likadana.Inte för att det är svårt utan för att det är inte lika roligt.

Formerna blev oxå lite annat än det vanliga..

Till det måste man ha värmare så att glöggen/soppan kan stå en bra stund och hålla värmen!Perfekta till tekannan som kan stå och puttra en hel kväll på ett värmeljus!
Vilken av mina glasyrer ni sett jag använt tycker ni skulle passa?

Måste bara visa vår inbyggda och isolerade verandas fönster det finns 8 st 90cm150cm.Snacka om värmeförlust. Vi har glipor på 5mm rakt ut i det fria på vissa av dom..Det finns 4 jätte element som bara sprutar ut värme men det räcker inte till i denna kyla..Alla golv i hela huset är isande kalla men rummen håller 18 grader i brösthöjd i alla fall.Hyresvärden gav oss 2 värmefläktar förra året i snöovädret och sen har jag en egen på 2000W och trots detta får vi inte upp det mer än till 18-19 grader...Det är bistert! Funderar på att köpa en elfilt till sängen men sambon säger det är panchovarning..Ha ha ha


4 kommentarer:

Suss sa...

Hälsa sambon att det har min lilla dotter haft i många år. Det är inte ett dugg fel att försöka hålla värmen, själv värmde jag min säng med en elmadrass varenda vinter medan jag bodde i Västerbotten. Köp en i julklapp till dig själv, det brukar jag göra om jag vill ha något som ingen ger mig.
Får ni hyresbidrag av värden till värmeräkningen?
Jättefina glöggrytor, vad duktig du är!
Kram!

eWa sa...

Jättefina glögggrytor ! Jag gillar rött och grönt, den röda för glögg med alkohol och den gröna kör man på...en idé kanske :) Annars är ju vitt alltid vackert.
Ha en bra helg

Krukmakeri hemjord sa...

Suss..Värme och el ingår som tur är*L* annars skulle jag nog bli galen!
eWa..Vitt och grönt blir det nog för det är en glasyr jag har, kommer även köra svart ..Rött är supergiftigt att hantera så det hoppar jag *L*

coyoteros sa...

brrr ,låter kallt,,vet själv hur träligt det är att vara pålkädd inomhus pg av låg temp,,,vedertaget är ju att innetemperaturen ska ha ett minimum av 20 gr,,,,men har du dragiga fönster och kalla golv så är det den totala miljön som räknas,,altså bör den ingående värmen i elementen höjas tills tjänlig innetemp uppnåts,,,i alla fall om värmen ingår i hyran,,

appropå elfilt,,så berättade en arbetskamrat att han åå sambon prövade på elfilt ,den funkade bra tills det blev kortslutning och turligt nog var bägge vakna och kände glöddoften ifrån filten,,den brann inte men var förkolnad vid kortslutningsstället,,bara att kasta..

måste vara kul att göra lite olika utförande på glöggisarna...finns dom i olika storlekar?? tänkte mest på det lilla hushållet,som inte behöver 2 eller 3 liter glögg på julafton...kalle vill man ju inte missa!!!